Cvičenie a zdravé jedenie II.

Elementy zdravia - Články - Zdravý pohyb a myseľ - Cvičenie a zdravé jedenie II.
Autor článku: počet zobrazení 3455x
Cvičenie a zdravé jedenie II.

Pravidelné cvičenie 3x do týždňa v kombinácii so zdravým stravovaním nám výrazne skvalitní a predĺži život. Ale pri cvičení má väčšina z nás zakódované, že potrebujeme cukor, aby sme mali dostatok energie. Opak je ale pravdou, lebo štandardne sa používajú jednoduché cukry a tie síce dodávajú energiu telu, ale je to výbušná energia, ktorá na to, aby sa využila potrebuje minerály a tie napr. biely cukor alebo fruktóza neobsahujú.

 

Cukrový životný štýl

A tak telo siaha do skladových zásob, ktoré vďaka dnešnému životnému = cukrovému štýlu sú minimálne. Je to ako, keď si chcete zakúriť v krbe. Čo použijeme? Drevo alebo benzín? Obidva výborne horia, len benzín je výbušná energia, ktorá rýchlo vzbĺkne, vytvorí na krátke obdobie silný oheň a po chvíľke energia ohňa klesne. S kvalitným drevom je to úplné iné. Keď sa nám rozhorí oheň a budeme prikladať do ohňa polienko po polienku, budeme mať dostatočný oheň, teplo a minieme málo dreva. Takýto je rozdiel aj v energiách potravín - jednoduché a zložité cukry. Je to tisíc a jedno. Ak neveríte, vyskúšajme si to pri ohni prilievaním benzínu alebo prikladaním dreva. Energia cukru má ešte dve veľké nevýhody, a to jedna je energetická a druhá funkčná. Cukor je energia JIN a vyššia dávka JINU nás uvoľňuje, oslabuje obličky a zároveň aj kĺby, lebo tie sú energeticky prepojené s obličkami. Preto väčšine športovcom „odchádzajú“ kĺby, majú časté zranenia alebo poškodenia kĺbov, lebo vyslovene lejú do seba litre jontových nápojov s cukrom. Slabosť obličiek sa dnes dá výrazne pozorovať na ženách, ktoré mávajú studené ruky a nohy, ráno sa im ťažko vstáva a za to môže hlavne ich mlsný jazýček, ktorý holduje sladkostiam  alebo veľkej dávke ovocia. Účinky cukru môžeme pozorovať aj na deťoch, samozrejme vyššie dávky a ich účinky na hyperaktívnych deťoch. Pýtali sme sa niekedy sami seba ako je možné, že každé obyčajné zdravé dieťa má neuveriteľné množstvo energie a pritom málo je a aj bez cukru je plné života a energie? Odpoveď je jednoduchá. Energetický systém dieťaťa je dokonalý a funguje ako švajčiarske hodinky. No čím skôr začnú rodiča deti ládovať dnešným normálnym jedlom, o to skôr sa tento systém rozladí a deti prechádzajú na pomocný systém a ten sa volá cukor.

 

Zdroje energie

Druhá nevýhoda cukru je funkčná. Čo to znamená? Na začiatku, keď som začínal cvičiť, som taktiež využíval ako zdroj energie jednoduché cukry napr. fruktózu. Lenže som zistil, že môj organizmus sa stáva pohodlný - keď som mu nedodal jednoduchý cukor, odmietal podávať výkony a ja som sa stal závislákom na jednoduchých cukroch. Preto som sa rozhodol, že to zmením a začal som používať zložité cukry, ako napr. ryžový sirup. Môj organizmus ho najskôr odmietal, nepáčilo sa mu, že musí spracovávať zložité cukry, ale zvykol si a dnes je v pohode. Teraz sa snažím naučiť organizmus získavať energiu z tuku - je to najnáročnejšie, ale keď si to tak zoberieme, tuku máme všetci niekoľko kíl. Ľudia, ktorých metabolizmus nevie dobre narábať s cukrom, bývajú nervózni, keď sú hladní. Dáme si otázku: nalieva sa shaolinský mních pred výkonom energetickým nápojom  alebo Afričan, ktorý ide cez púšť, pije energetický nápoj  alebo sa dopuje sladkou tyčinkou? Spravme si taký energetický a zdravotný test: posledné jedlo mať do 20.hod., potom celú noc nespať, ráno si vziať do 2l fľaše čistú vodu a ísť na celodenný výlet do hôr. Ak sa večer vrátime vysmiati a bez zranenia, tak sme zdraví a náš energetický systém je výborný. Ale dovolím si tvrdiť, že z 1000 Európanov to zvládne v pohode len pár, ale z 1000 Číňanov  či Afričanov by to zvládlo minimálne trišvrtina. A toto je daň za našu pohodlnosť - nič nerobiť a byť výkonný a mať peknú postavu = svaly.

 

Pri posilňovaní je pravidlo konzumácie cukru také, aké som písal doteraz. Čo sa týka bielkovín z mäsa, tak si vyberáme iba kvalitné, napr. domáce kurča, zajac alebo divina. Ja sám mäso nemusím jesť, ale ako zdroj bielkovín využívam strukoviny, najmä fazuľu a sóju. Ako doplnok používam srvátku - najlepšie hydrolyzát srvátky, kde nesmie byť umelé sladidlo. A v jedálničku mám dostatok obilnín – hlavne ovos a nezabúdam na zeleninu. Potom je to iba na pravidelnom cvičení. Ak chcem svaly do objemu, tak cvičím s činkami 3 až 5x do týždňa v sérií 4 až 5x za sebou na jednu svalovú partiu v opakovaní 4 až 8x. V prípade, že chcem svaly prepracovať do hĺbky, tak na to je najlepšie cvičenie s vlastnou váhou v sérii 4 až 5x za sebou na jednu svalovú partiu v opakovaní 10 a viac krát.

 

Na to, aby sa naše telo správne rozvíjalo a formovalo, potrebujeme kvalitný pohyb, jedlo a odpočinok. Vtedy je ochotné a schopné podávať neuveriteľné výkony. Ešte keď som jedával normálne, môj organizmus fungoval ako Trabant, ale dnes po niekoľkoročnej práci a jeho vylaďovaní, funguje ako Mercedes. A ako funguje váš organizmus dnes? Čo tak si ho otestovať mojim energetickým a zdravotným testom, aby ste vedeli ako ste na tom?


Fotky k článku Cvičenie a zdravé jedenie II.


Pridať komentár

komentár môžu pridať iba členovia klubu. Ak ste členom klub môžete sa prihlásiť. Chcete sa stať členom klubu? Viac informácií o výhodách klubu zdravia

Komentáre k článku :