Spôsoby dýchania

Elementy zdravia - Články - Zdravý pohyb a myseľ - Spôsoby dýchania
Autor článku: počet zobrazení 6107x
Spôsoby dýchania

V našom živote je fyzická záťaž organizmu dôležitá, no to, čo je pre ľudský život najdôležitejšie, je dýchanie. Pomocou dýchania sa do organizmu dostáva kyslík, bez ktorého dokážeme žiť iba niekoľko minút. Ale sú medzi nami ľudia, ktorí vydržia bez dýchania viac ako 10min. Títo ľudia to však dosiahli iba vďaka pravidelnému tréningu. Rozoberieme si to ale pekne od začiatku.

Vzduch v dnešnej dobe je výrazne znečistený, pričom za to môžu hlavne fabriky a výpary z výfukov áut. A ako by toho nebolo dosť, niektorí ľudia si v pohode ešte aj fajčia. Fajčenie je dosť zlý zlozvyk, ktorý nedáva človeku nič, len mu časom výrazne poškodí zdravie, vytvorí mu závislosť a vyprázdňuje mu peňaženku. Na záver, ako by toho bolo málo, ešte väčšina z nás nedýcha správnym spôsobom.

 

Najpoužívanejšie spôsoby dýchania:

 

Povrchové dýchanie - kľúčne dýchanie je ploché, povrchné a tzv. stresové dýchanie. Pri tomto dýchaní sa vzduch dostáva iba do hornej časti pľúc. Čiže telo nedospáva dostatočné množstvo kyslíka a v tomto stave sa nedá správne pohybovať a rýchlo reagovať. Tento spôsob dýchania väčšinou používajú ženy. Je to spôsobené tým, že ženy sú potenciálne mamičky, a keby počas tehotenstva dýchali bránicou, tlačili by na dieťatko. Preto to matka príroda zariadila tak, že ich dýchanie sa posúva na hrudníkové. Tým, že sa dýchaniu nevenuje pozornosť a vplyvom pracovnej záťaže sa hrudníkové dýchanie presúva na kľúčne dýchanie.

 

Hrudníkové dýchanie - dýchanie hrudníkom, pri ktorom sa vzduch dostáva do strednej časti pľúc. Toto dýchanie je typické pre mužov. Muži, tak ako ženy, majú dané dýchať bránicou, no tým, že sa dýchaniu nevenujú, nerozvíjajú ho a opäť vplyvom pracovnej záťaže, sa ich dýchanie stáva hrudníkovým. Čiže telo nedostáva dostatočné množstvo kyslíka a pri určitej záťaži je organizmus vyvedený z rovnováhy.

 

Bránicové dýchanie - harmonický spôsob dýchania, daný nám do vienka. Pri tomto dýchaní vzduch maximálne napĺňa pľúca. Čiže pri nádychu sa brucho dvíha, pľúca sa maximálne napĺňajú kyslíkom, pri výdychu sa brucho sťahuje a pľúca sa vyprázdňujú. Tento spôsob dýchania zabezpečuje organizmu maximum kyslíka a pri záťaži telo podáva maximálne výkony. Po záťaži sa dýchanie rýchlo stabilizuje a organizmus rýchlejšie regeneruje.

Pvým krokom každého z nás by malo byť naučiť sa opäť správne dýchať a to bránicovým spôsobom. Keď sa pozrieme na to, ako dýcha novorodenec zistíme, že je to bránicou. Väčšina detí je po narodení dokonalých, a keď to tak nie je, je to záležitosť toho, ako sa mamina počas tehotenstva starala o seba a ako sa stravovala. Keď mala naša dcéra 6 mesiacov,  tak som denne nevychádzam z úžasu, aká je príroda dokonalá a to v prípade väčšiny detí. Naša dcérka keď sedela, jej chrbát bol vždy rovný a vzpriamený vyzeralo to akoby mala na chrbte prilepené pravítko. Dokonca, aj keď sa predklonila, jej chrbátik ostáva rovný. Tá dokonalosť je tam stále a to isté je aj pri dýchaní, ktoré je bránicové. Ako je možné, že deti sú také dokonalé a vývojom sa ich dokonalosť stráca?

 

Z môjho pohľadu je to vplyv nášho životného štýlu. Dnešný vývoj detí je poznačený tým, že deti strávia veľa času pri televízore, či počítači, čo v konečnom dôsledku spôsobí ich psychický aj fyzický úpadok. Pre deti a aj pre dospelých je správne dýchanie a pohyb dôležitý.

 

Správny pohyb

Správne dýchanie sme si už rozobrali a teraz si povieme niečo o správnom pohybe. Začneme od najmenších. Dieťa ako sa narodí, motorika sa postupne rozvíja a taktiež sa  začína rozvíjať koordinácia. Pohybové prejavy sú čoraz intenzívnejšie. Dieťa sa snaží postupne dvíhať, batoliť a nakoniec sa naučí chodiť. Každý kto má deti alebo prišiel s nimi do   kontaktu vie, že deti majú neuveriteľné množstvo energie, ktorú si uvoľňujú väčšinou pohybom. Ale niektorí dospelí riešia uvoľnenie energie u svojich detí sladkosťami. Niektorým rodičom pripadá, že ich deti sa hýbu nadmerne. Ale pre deti je pohyb tak dôležitý, ako pre dospelých práca. Obidve činnosti zabezpečujú  rozvoj celého organizmu. Bez týchto činností by sa ani deti, ani dospelí nerozvíjali alebo ich rozvoj by bol veľmi pomalý. Každý rodič by sa mal snažiť, aby ich deti mali vždy dostatok pohybu a je jedno, či to bude tenis, hokej alebo plávanie. Nie je dôležité, aby jeho dieťa bolo najlepšie v nejakom športe. Aj keď niektorí rodičia chcú, aby sa z ich detí stal napríklad výborný tenista, lebo tenisti dobre zarábajú a majú sa dobre. No život je nevyspytateľný. Čo keď dieťa bude celý život na tom pracovať a v pätnástich alebo v dvadsiatich  rokoch bude mať haváriu a dôjde k ochrnutiu? Už v živote nebude môcť robiť  to, o čo sa celý život snažilo alebo to, čo mu vybrali rodičia. A na to nás nikto v živote nepripravil. Väčšinou je to situácia, ktorú tieto deti nezvládnu a poznačí ich to na celý život. Tým som chcel iba povedať to, že je naozaj jedno, čo alebo aký pohyb dieťa bude vykonávať, lebo dôležité je množstvo akéhokoľvek pohybu. Keď si spomeniem na svoje detstvo a čo ako deti sme všetko povyvádzali, vždy sa mi objaví úsmev na tvári. Keď sme ako deti prišli zo školy, sme si ako prvé urobili školské úlohy, lebo večer by sa nám už nechcelo a boli by sme unavení. Potom sme sa obliekli a behali sme do večere vonku, lozili sme po stromoch, hrali sme rôzne hry ... Večer nás vždy prišla mamina volať domov, no nám sa nikdy nechcelo. Množstvo pohybu, ktoré som mal v detstve mi zabezpečilo, že môj organizmus sa dostatočne rozvíjal, či už po telesnej alebo psychickej stránke. V súčasnej dobe môj organizmus zvláda 2x viac ako organizmus napríklad bratislavských detí. Príčina je jasná. Tým, že väčšina mestských detí sedí doma pri počítači alebo pri televízore, sa ich  telo stáva slabým, čím je potom aj ich psychika slabá, čo sa prejavuje dnešnými psychickými problémami. Neplatí to na každého. Rodičia, ktorí si uvedomujú dôležitosť pohybu a zabezpečujú ho aj svojím deťom, si tak uľahčujú prácu, že v dospelosti sú ich deti samostatné, priebojné a hlavne žijú šťastný život, taký aký si sami zariadili a nie, aký im zariadili rodičia. O dospelých platí to isté. Ak zabudnú na pohyb, život im to vráti vo forme zdravotných problémoch a ak niekto pracuje iba na svojej kariére a v danom momente si povie, že som na vrchole, pocíti tzv. ranu osudu a to vo forme zdravotných problémoch alebo ťažkých životných skúšok. Potom si povie, prečo práve ja, prečo sa to muselo stať práve mne.  Na to, aby sme žili život naplno, je dôležité dodržiavať vesmírne zákony a to, že by sme sa mali starať o svoj vnútrajšok a svoj zovňajšok. Pohyb podporuje harmonický rozvoj tela a ducha, podporuje lymfu, ktorá odvádza splodiny z metabolizmu a taktiež aj prekrvenie celého tela. Všade, kde je pohyb, tam je energia a život. Uvediem príklad. Ľudia, ktorí sa nehýbu, sú ako rybník alebo močiar plný blata, nečistôt a baktérii. Na druhej strane ľudia, ktorí sa pravidelne pohybujú – športujú, sú ako horský potok plný energie a života, ale hlavne čistý. Tam, kde je pohyb, tam je aj život. Dôležitá je ale aj pravidelnosť. Niekto povie, že   pravidelne cvičí a to raz do týždňa a má pravdu, aj to je pravidelnosť. No takáto intenzita nášmu organizmu nezabezpečí zdravie a vitalitu. Na to potrebujeme pohybovú aktivitu pravidelne aspoň 3x do týždňa 1hod. V takom prípade je jedno, či je to cyklistika, plávanie, beh alebo rýchla chôdza. Pohyb nám zabezpečí, že náš organizmus sa nikdy nestane rybníkom   alebo močiarom. Na dýchaní, pohybe a správnom stravovaní  by sme mali celý život pracovať a ako odmenu za našu prácu, bude život vo forme horského potoka a my budeme zdraví a šťastní. Lebo za to, čo sa nám dospelým deje v živote, si môžeme vždy iba  sami.


Fotky k článku Spôsoby dýchania


Pridať komentár

komentár môžu pridať iba členovia klubu. Ak ste členom klub môžete sa prihlásiť. Chcete sa stať členom klubu? Viac informácií o výhodách klubu zdravia

Komentáre k článku :